Growth marketing for dummies

Visste du att du i snitt bara har 1,7 sekunder på dig att fånga mottagarens intresse? Så hur kan du förbättra chanserna att nå ut med rätt budskap till rätt mottagare, och få dem att göra det du vill? Ett svar på frågan stavas growth marketing.

Lite förenklat är growth marketing ett arbetssätt där analys och kreativitet förenas i en gemensam process, istället för att behandla dem som två separata discipliner. Genom att samla in data om målgruppen samlar vi in insikter, som hjälper oss att vara kreativa. I praktiken innebär det att du – om du lyckas – kan boosta ditt företags tillväxt genom att göra mer av det som din målgrupp vill ha och reagerar på, och mindre av det som inte är lönsamt.

Börja med kundresan

Du vill veta hur dina kunders digitala beteenden ser ut för att därefter kunna rikta din marknadsföring mer effektivt. Det låter väl enkelt, eller hur?

”När du har koll på kundresan har du också möjlighet att skapa mätpunkter för dina affärsmål.” Ett bra sätt att komma i gång är att kartlägga kundresan och fundera över hur dina kunder beter sig, och var. Genom att förstå deras beteenden kan vi också förstå var vi kan nå ut till dem – och med vad. När du har koll på kundresan har du också möjlighet att skapa mätpunkter för dina affärsmål. Konvertering kan vara en sådan mätpunkt, men det behöver inte alltid handla om försäljning. Konvertering kan också inbegripa att samla in fler e-postadresser till ett nyhetsbrev. Andra mätpunkter är till exempel reaktioner, webbplatsbesök eller hur länge någon tittar på en video.

Med kundresan på plats ser du att arbetet framåt kommer att bestå av många olika delar, och att du bör särskilja dem för bästa möjliga effekt. Tänk en mottagare, ett budskap och ett mål. Konkretisera vad varje specifik interaktion med målgruppen ska få för effekt och kom ihåg att det sällan (eller aldrig) är mer kostnadseffektivt att svinga brett för att nå fler eller uppnå fler interaktioner samtidigt.

Det praktiska arbetet framåt

I din analys av kundresan har du samlat ett gäng hypoteser kring hur din målgrupp beter sig och när. Men hur ska du veta om de stämmer? Det fiffiga med growth marketing är att du ska försöka ta reda på det utifrån grundregeln: vilka frågor vill jag ha svar på och vilken data måste jag samla in för att få svar på mina frågor. Sedan handlar det om att testa, testa och testa. Föredrar dina kunder en bild på en säljare framför en bild på era produkter? Testa! Vad kan du lära dig om de som surfat på en specifik undersida på din hemsida? Testa! Är din målgrupp i själva verket singelmammor i förorten och inte medelålders män i innerstan? Testa! Genom att göra många, snabba test kan du samla in data om din målgrupp som du sedan kan använda för att fatta kreativa beslut.

Datainsamling och verktyg

Under din resa för att arbeta mer insiktsdrivet kommer du snart inse vilka verktyg du behöver för att kunna producera, distribuera, optimera och analysera ditt innehåll. Det låter kanske komplext, men i själva verket har du säkert redan nu en bra grund att stå på. Med hjälp av Google Analytics får du reda på hur länge besökarna är inne på din sajt, var trafikströmmarna kommer ifrån och vad besökarna klickar på. I sociala medier kan du enkelt få bra koll på dina följares ålder, kön och geografiska spridning, till exempel. Har du ett crm-system har du troligtvis data på dina kunders beteenden och tidigare köp.

Med all data som din målgrupp lämnar efter sig gäller det att kunna sålla bland det som är viktigt för dig utifrån de frågor du vill få svar på. Genomför kontinuerliga mätningar och lär dig analysera det du testar. Efter ett tag kommer du se hur dina system förhåller sig till varandra och hur du själv kan försöka styra målgruppen genom olika steg på de olika plattformarna – och för att flytta dem framåt på kundresan.

Några hacks på vägen

Tycker du fortfarande att det finns en mystik kring begreppet growth marketing? Eller känns det bara stort och ogripbart? Det behöver inte vara komplicerat! Anamma små hacks för att se om du kan boosta din tillväxt och nå dina affärsmål.

  • Driver du en e-handel kan du, likt många, erbjuda 10 procents rabatt på första köpet i utbyte mot att de börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev. När väl kunden finns i din adresslista finns det oändligt många lojalitetsskapande åtgärder du kan implementera för att behålla dem som aktiva kunder.
  • Har du jobbat länge med en stor kampanj för sociala medier? Då har du troligtvis råd att avsätta en slant för att testa budskap, bildmaterial eller tonalitet på din tilltänkta målgrupp innan du sjösätter kampanjen. Men kom ihåg att bara testa en sak åt gången.
  • Vill du nå de som varit inne på en specifik undersida på din sajt? Se till att ha Facebook-pixeln installerad och sponsra sedan ditt innehåll i sociala medier direkt till dem, genom att skapa en ”custom audience” baserat på webbplatsbesökarna.
Birdh