Birdh rekryterar Sonja Björk Ebert

Sonja Björk Ebert lämnar rollen som vd på Swedish Content Agencies och blir koncept- och strategichef på Birdh där hon kommer att ansvara för att utveckla byråns erbjudande.

– Jag lärde känna Birdhs grundare, Johan Abrahamsson och Henrik Lindskog, för drygt tio år sedan när vi jobbade tillsammans under en period. Vi har följt varandra genom åren och jag har alltid haft respekt för deras strategiska kompetens och branschkunnande. De är dessutom grymma kreatörer.

Sedan starten 2009 har Birdh växt stadigt varje år, om än i en blygsam takt. Nu är siktet inställt på att öka farten, även om coronakrisen ritat om kartan för tillväxtresan något. – Jag lockades av möjligheten att få vara med på deras resa. Vi har mycket gemensamt i synen på vad en bra byrå är och hur verksamheten ska växa. Jag älskar utveckling och har alltid dragits till miljöer där jag får möjligheten att vara med och bygga, driva och fördjupa. Självfallet ser situationen något annorlunda ut nu på grund av rådande kristider, men då gäller det att vara desto mer redo när situationen förhoppningsvis snart vänder igen.

Sonja Björk Ebert har många års erfarenhet från olika roller inom media och content marketing. Bland annat har hon arbetet som chefredaktör för Plaza Interiör, head of creative på KICKS, programledare på SVT samt produktionsansvarig och kreativ chef på Make Your Mark.

– Vi älskar Sonjas driv och hennes breda erfarenhet från media och marknadsföring. Vi är övertygade om att det här är perfekt matchning för oss. Inte bara kommer vi ha mycket kul tillsammans, vi ska också ge oss ut på en tillväxtresa och fortsätta arbetet med att bygga byrån, säger Johan Abrahamsson, vd på Birdh.

Parallellt med nya jobbet på Birdh behåller Sonja Björk Ebert temporärt en mindre operativ roll hos Swedish Content Agencies för att producera årets Awards-gala som flyttats till hösten.

Birdh